fredag den 7. januar 2011

Så langt, så godt...

Så efter at ha' tudet mig igennem hele mandag, tirsdag og onsdag morgen, bestemte jeg mig for, at nu var det ligesom nok med det.. Det var selvfølgelig ikke helt så enkelt, for havde både hentet noget seriøs accistance fra veninder og selvfølgelig også fra hjemmefronten...

Så onsdag efter at være vågnet kl. 4.30 med tåre løbende ned af kinderne, gik jeg med de andre på arbejde i køkkenet kl. 11. Det hjalp!

Vi skulle ud og hente nogle donationer i midtbyen, så mig og Amanda kørte afsted. Da vi kom tilbage hjalp jeg Alex med at organisere madrummet. Om aftenen fik jeg snakket længe med både Gunnar, Brian og senere røg jeg vandpibe og drak øl med Alex og nogle af de andre på hans værelse, den slags hjælper altid på alting ;) Omkring halv ti blev vi sultne, så Alex, Jonas og jeg stegte en hel del kød og efter vi havde spist det, gik vi til køjs på hver vores værelse.



I går, torsdag var jeg på tur til Millennium Park, sammen med (pige)Alex, Jonas, Amanda og hendes fætter+kæreste. Der er en skulptur af en bønne, som sjovt nok hedder The Bean - noget af det smukkeste jeg har set! Nu ved jeg ikke præcis hvor høj den er, men jeg ved at hele den øverste del er lavet af en slags spejl, så hele himlen og byen og menneskene spejler sig i den - så hver gang man kommer der, er det som en helt ny oplevelse.



Nå, men torsdag var også den dag, hvor jeg havde min første vagt!

Der var møde først, så vi skulle være der allerede kl. 17. - istedet for 18.30.

Nu skal det nok lige indskydes, at det Shelter hvor nogle af os arbejder, ligger et stykke væk, i det såkaldet gettho område, så vi kører derhen. Man kan også tage offentlig transport, men chancerne for at blive rullet (berøvet) er ret så sandsynlige!

Så jeg kørte med Manuel derhen i en BUS af en bil! Altså, der kan vist være 10 personer i det her køretøj, og han kørte det ganske godt, men tak skæbne! Der er tre biler til brug på arbejde, hvoraf denne er den ene - og selvom jeg har ordnet kørerkort og div. er jeg ikke helt så sikkert på, at jeg kommer til at kører herover, selvom folk (med undtagelse af taxa'er, intet nyt her) kører ret pænt.

Men, mødet blev vel overstået og så gik det ellers løs!

Der er plads til 37 kvinder i denne her sal, og den bliver fyldt op. De har deres faste pladser, og hvis de bliver væk en nat, bliver deres plads "lånt" ud, dog max. 5 nættet, så bliver den permanent givet videre.

Når de kommer ind 18.30, får de mad og mulighed for bad, vasketøj osv.

Det vi skal sørger for, er at dele shampoo, sæbe, håndklæder, sokker o.lig. ud til dem. Dette foregår oppe ved skrivebordret, og kan godt være lidt heftigt, fordi de flokkes omkring det, og vil gerne ha' fingre i så meget som muligt, så her gælder det om at være skarp og skærer igennem.

Jeg var på vagt med Frances, som er en afroamerikaner og vist nok tidl. hjemløs = hun er godt klar over hvordan tingene fungere. Hun virker ret fair, og så er jeg allerede voldsomt forelsket i den måde hun taler, et eksempel: I ain't gonna repeat myself, as if I'm some broken record!

Det var nu ikke henvendt til mig, men altså - jeg glæder mig til at lærer mere af den slags! :)



Nå kl. 22 fik jeg lov til at ligge mig ind ved siden af og sove lidt. Kl. 03 gik jeg ind og sad sammen med Manuel inde hos mændene, og kl. 05 gik jeg ind til Frances igen, hvor damerne bliver vækket og de skal være ude kl. 06.30.

Detaljerne lover jeg at i får senere, også hvordan gæsterne er, for jeg kender dem trods alt ikke så godt endnu.



Idag tog jeg så med Jonas til Art Institute of Chicago, for der var gratis adgang :)

Han har været her siden i sommers og kender efterhånden byen ret godt, alligvel kom vi til at stå af et stop for tidligt i metroen og hans kommentar "Jeg hader når jeg befinder mig et sted, og jeg ikke ved hvilken retning Nord ligger i" - ja, her havde jeg så enten valgt at gå i en tilfældig retning, eller at tage en taxa :)

Men vi fandt det, og jeg har været kulturel hele dagen og kigget på kunst :)



Okay, ret lang post, jeg lover at komme med flere detaljeret indlæg på et andet tidspunkt, lige nu er jeg egentlig på vej ud af døren - for en af dem der bor her, Brian skal spille blues i aften og det skal vi selvfølgelig ud og høre :)



Ha' en dejlig weekend! <3

Ps. I dag har det sneet :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar